Kulturhuset Karelia
Skillnadsgatan 11
10600 Ekenäs
Telefon: 044-355 6060
info@karelia.huset.fi

Biljettluckan är stängd tillsvidare.

Biljetter fås från Luckan i Karis, samt www.netticket.fi

 

Aktuellt

Del 18: Pidrogänget

Vad händer då en mumieforskare, VR:s tidtabellskoordinator och en FPA-chef i flera års tid pendlar mellan Ekenäs och storstaden?Läs mera »
16.05.2021 kl. 23:32

Del 11: Han har gjort allt från Muppet Show till manuset för Raseborgspjäs

21.02.2021 kl. 21:50
Vi presenterar hela gänget bakom Älskade VR. Nu dags för nästa skådis: Tapsa Laasonen.

I turen att presenteras står ingen mindre än Tapsa Laasonen, 61 år, som med sin långa erfarenhet som skådespelare, regissör och författare figurerat i otaliga uppsättningar i Västnyland.

Redan under abi-året var han med om ett stort spektakel, Muppet Show, tillsammans med sin klasskompis Stefan Elf. Arbetsgruppen hade goda kontakter och skaffade mjuka och lurviga tyger som de sedan sydde till dräkter under nätterna. Skådespelarnas ansikten syntes överhuvudtaget inte, utan alla repliker spelades upp playback via fyra kasettspelare och högtalare.

Under studietiden grundades sedan Royal Disaster Theatre för att eleverna vid sidan av studierna i engelska kunde praktisera språket, med hjälp av workshops som leddes av en engelsk skådespelaren Peter Forward.

På allvar drog skådespelarkarriären igång då Sixten Stjernberg ringde och frågade om Tapsa ville medverka i en liten roll i Spelman på taket vid Raseborgs Sommarteater. Liten var ju inte rollen som Motl som gifte sig med Tevjevs äldsta dotter - men en succe blev det. Året var 1987.

Året därpå skrev Tapsa pjäsen Spöket på Raseborg, och därpå följande år hade jag äran att spela mot honom i rollen som Maria Åkerblom på den nya stora scenen.

Tenala UF, Tuffen, med Stefan Elf i spetsen drog med honom till flera år av Ray Cooney-farser, cirka 15 produktioner.

I Älskade VR axlar Tapsa en av alla äldre skådespelares drömroll, att inte behöva lära sig replikerna utantill. Han kan läsa dem mestadels från papper och vara osynlig för publiken.

Med sin behagliga röst för han oss vidare i pjäsen som högtalarrösten Hjalmar.

Om sin roll som högtalar-Hjalmar säger Tapsa såhär: Att man äntligen får spela en roll som passar in på uttrycket ”han har ett perfekt ansikte för radioteater”!